Dach autostrady jako farma fotowoltaiczna – jak i dlaczego?
Farmy fotowoltaiczne stają się powoli coraz popularniejszym trendem, w tradycyjnych rozwiązaniach znajdują się one na ziemi. Jednak naukowcy z Austrii, Niemiec i Szwajcarii postanowili opracować koncepcję farm fotowoltaicznych wzniesionych nad autostradami i drogami szybkiego ruchu. Ma to na celu stworzenie dodatkowej powierzchni do generowania niskoemisyjnej energii.
Zielone dachy nad autostradami i drogami szybkiego ruchu to szansa na tysiące kilometrów fotowoltaiki i poszerzania zakresu terytorialnego dla odnawialnych źródeł energii. Wokół dróg szybkiego ruchu docelowo miałyby stanąć konstrukcje, na których to właśnie miałyby znaleźć się wspomniane farmy fotowoltaiczne. Sama austriacka sieć autostrad i dróg szybkiego ruchu to 2200 kilometrów – jest to ogromny potencjał przestrzenny.
W pierwszej części projektu założone jest opracowanie prototypu dachu PV ze skazaniem właściwych paneli i wsporników. Przed zaprezentowaniem takiej opcji pracujący nad tym projektem naukowcy chcą się upewnić, że konstrukcja ma szansę spełnić szereg restrykcyjnych wymagań. Jakie to wymagania? Między innymi zdolność do odprowadzania dużej ilości wody, wytrzymałość na wiatr, bywa, że porywisty, niskie temperatury, a także uderzenia, uszkodzenia mechaniczne. Twórcy koncepcji muszą też oszacować koszty związane z serwisowaniem i konserwacją takiego rozwiązania. W kolejnym, po-projektowym etapie zakłada się testy farm fotowoltaicznych, które będą trwać rok i przeprowadzane będą na wybranych odcinkach.
Czy poza produkcją niskoemisyjnej energii można liczyć na jeszcze jakieś plusy? Jak podkreślają twórcy tego rozwiązania jak najbardziej. Wskazują, że żywotność nawierzchni się zwiększy poprzez ochronę jej przed zmieniającymi się warunkami atmosferycznymi, tj. śnieg, deszcz, wysokie temperatury, a i kierowcy będą mogli poczuć się pewniej i bezpieczniej na drodze bez niespodzianek. Wspomniane „zadaszenie” ma również pełnić rolę ekranów dźwiękochłonnych poprawiających komfort życia mieszkańców.
Projekt ten finansowany jest przez:
– Agencję Promocji Badań,
– austriackie Ministerstwo ds. Klimatu, Środowiska, Energii, Mobilności, Innowacji i Technologii,
– niemieckie Federalne Ministerstwo Transportu,
– szwajcarskie Federalne Biuro Dróg i Autostrad.
Takie połączenie sił musi zostać zwieńczone sukcesem. Czekamy na innowacyjny projekt przyszłości.