Mój Prąd 4.0 – nowe zasady?
Rządowy program „Mój Prąd” jest kontynuowany w 2022 roku. Nabór ruszył 15 kwietnia 2022 r. Do tej pory program ten umożliwił uruchomienie około 200 tys. instalacji fotowoltaicznych, a tym samym pomógł Polakom we wdrożeniu oszczędności w rachunkach za prąd.
Przy tego typu programach pojawia się zawsze wiele pytań typu:
Jak złożyć wniosek i jakie warunki należy spełniać, żeby dofinansowanie otrzymać?
Kto o dofinansowanie z tego programu może się starać?
Czy jest możliwość zrobienia tego online?
Ile pieniędzy można otrzymać?
Jakie dokumenty są niezbędne, by wniosek złożyć?
Kto może otrzymać dofinansowanie?
O dotację mogą starać się jak do tej pory osoby fizyczne, które zainwestują w:
– instalację fotowoltaiczną o wielkości 2-10 kW, inwestycja ta oczywiście ma powstać na własne potrzeby klienta indywidualnego.
Nowością jest fakt, że dofinansowanie w tej edycji może otrzymać prosument, który w innej już takowe dostał, warunkiem jest rozszerzenie inwestycji o dodatkową instalację typu magazyn energii.
Ile pieniędzy można otrzymać?
Wysokość dotacji uzależniona jest od inwestora i sposobu rozliczania. Prosumenci w systemie net-billing, którzy mogą zgłaszać przyłączanie instalacji do sieci od kwietnia 2022 r. mogą otrzymać dofinansowanie do:
– mikroinstalacji fotowoltaicznej – do 4000 zł,
– mikroinstalacji fotowoltaicznej przy zakupie innych elementów – do 5000 zł,
– magazynu ciepła – do 5000 zł,
– magazynu energii elektrycznej – do 7500 zł,
– zintegrowanych z urządzeniami inteligentnych systemów zarządzania energią (HEMS/EMS) – do 3000 zł, w tym przypadku dotacji udziela się jedynie pod warunkiem zakupu magazynu ciepła lub/i magazynu energii elektrycznej.
Wysokość dotacji dla prosumentów, którzy do tej pory rozliczali się w systemie net-metering i przeszli na net-billing oraz uzyskali wcześniej zewnętrzne wsparcie finansowe mogą otrzymać dofinansowanie do:
– dodatkowej mikroinstalacji fotowoltaicznej – do 2000 zł,
– magazynu ciepła – do 5000 zł,
– magazynu energii elektrycznej – do 7500 zł,
– zintegrowanych z urządzeniami inteligentnych systemów zarządzania energią (HEMS/EMS) – do 3000 zł, w tym przypadku dotacji udziela się jedynie pod warunkiem zakupu magazynu ciepła lub/i magazynu energii elektrycznej.
Wysokość dotacji dla prosumentów, którzy do tej pory rozliczali się w systemie net-metering i przeszli na net-billing oraz nie korzystali wcześniej z zewnętrznego wsparcia finansowego, z wyjątkiem ulgi termomodernizacyjnej mogą otrzymać dofinansowanie do:
– mikroinstalacji fotowoltaicznej – do 4000 zł,
– mikroinstalacji fotowoltaicznej przy zakupie innych elementów – do 5000 zł,
– magazynu ciepła – do 5000 zł,
– magazynu energii elektrycznej – do 7500 zł,
– zintegrowanych z urządzeniami inteligentnych systemów zarządzania energią (HEMS/EMS) – do 3000 zł, w tym przypadku dotacji udziela się jedynie pod warunkiem zakupu magazynu ciepła lub/i magazynu energii elektrycznej.
W programie „Mój Prąd” 2022 nastąpiło rozszerzenie puli dotowanych inwestycji i dofinansowanie będzie można otrzymać na:
– mikroinstalację fotowoltaiczną przeznaczoną na własne cele,
– pompę ciepła typu powietrze, woda, a dokładniej pompa ciepła do c.w.u. + zasobnik c.w.u. lub pompa ciepła do c.w.u. ze zintegrowanym zasobnikiem,
– inteligentne systemy zarządzania energią domu,
– magazyny energii elektrycznej,
– magazyny ciepła, szczególnie: zasobniki c.w.u. zasilane przez pompę ciepła lub kocioł elektryczny, zasobniki c.w.u. z grzałką elektryczną, bufory ciepła zasilane przez pompę ciepła lub kocioł elektryczny, bufory ciepła z grzałką elektryczną i bufory ciepła wraz z zasobnikiem c.w.u. stanowiące jedno kompletne urządzenie.
Czy ma znaczenie data poniesionych wydatków? Jakie są ramy czasowe składania wniosków?
Program „Mój Prąd” 4.0 obowiązuje na lata 2021-2023 i będzie finansowany ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Budżet na realizację tej edycji programu wynosi ok. 350 mln zł. Nabór prowadzony jest od 15 kwietnia do 22 grudnia 2022 roku lub do wyczerpania przygotowanej puli. Okres kwalifikowalności kosztów obowiązuje od 1 lutego 2020 roku. O dofinansowanie dodatkowych komponentów będą mogli starać się również dotychczasowi beneficjenci programu, którzy skorzystali z dotacji we wcześniejszych edycjach.
Co ważne, ta edycja programu będzie przeznaczona jak do tej pory dla osób fizycznych, ale tylko tych, które zdecydują się na podłączenie do nowego systemu rozliczeń net-billing.
Program „Mój Prąd” jak w poprzednich edycjach będzie można połączyć z ulgą termomodernizacyjną.
Jak złożyć wniosek?
Wnioski można składać za pośrednictwem Generatora Wniosków o Dofinansowanie (GWD), który dostępny jest na stronie: NFOŚiGW.
Nie ma możliwości złożenia wniosku w wersji papierowej.
Jeśli potrzebujesz pomocy w złożeniu wniosku skontaktuj się z nami, pomożemy:
tel.: 572 193 930
e-mail: biuro@solektro.pl
Jakie dokumenty należy złożyć?
Do złożenia wniosku niezbędne są następujące dokumenty:
– kopia FV poświadczającej dostawę i montaż instalacji,
– dowód opłacenia FV lub oświadczenie zrealizowanej wpłaty,
– zaświadczenie operatora sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej, który zarządza siecią, do której została przyłączona mikroinstalacja o potwierdzeniu montażu licznika wraz z numerem Punktu Poboru Mocy,
– podpisaną klauzulę informacyjną w związku z RODO,
– oświadczenie o samodzielnym montażu instalacji, gdy takowa sytuacja miała miejsce.
W celu pozyskania dodatkowych informacji do zapoznania się z rządową stroną: https://mojprad.gov.pl